Saab 99 1968-1984

SAAB 99 ble presentert 22. november 1967 på Teknorama i Stockholm, men kom først i produksjon høsten 1968 som årsmodell 1969. Saab 99 var i ti år Saabs beste modell.

SAAB 99 ble designet av Sixten Sason og linjene fra denne er synlig i alle modeller som har kommet i ettertid.

De første SAAB 99 hadde en 1,7-liters motor fra Triumph, og slet med en del barnesykdommer. Motoren ble kjent for enten å gå feilfritt i hele bilens levetid eller slite med problemer med topppakningen. Med utgangspunkt i Triumph-motoren utviklet Saab den såkalte B-motoren på 2 liter fra og med årsmodell 1973 (med unntak av x7-versjonen, som ble produsert med Triumph-motoren til og med 1975). I 1983 ble B-motoren erstattet med H-motoren fra Saab 900.

Saab er kanskje best husket for Saab 99 Turbo, som ble lansert høsten 1977 og regnes for å være den første masseproduserte familiebilen med turbo.

Produksjonen foregikk i Trollhättan samt Saabs fabrikker i Nystad, Finland og i Belgia. SAAB 99 ble en populær bil i Finland, ikke minst hos det finske politiet.

I 1978 kom Saab 900, som var basert på 99. Produksjonen av Saab 99 fortsatte frem til 1984, da den ble erstattet av Saab 90.

Tekniske data:

Motor 1968–71: 

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 1 709 cm³

Borr x slag: 83,5x78 mm

Effekt: 

80 hk (forgasser)

87 hk (innsprøytning)

 

Motor 1970–74:

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 1 854 cm³

Borr x slag: 87x78 mm

Effekt: 

86-88 hk (forgasser)

95-97 hk (innsprøytning)

 

Motor 1972–84:

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78 mm

Effekt:

95-100 hk (enkel forgasser)

108 hk (dobbel forgasser)

110-118 hk (innsprøyting)

145 hk (innsprøyting og turbo)

 

Kraftoverføring:                      

Langsstilt motor foran, forhjulsdrift

4-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, gulvspak (1968–84)

5-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, gulvspak (1980–84)

3-trinns automat mot pristillegg, (1970–80)

 

 Mål:

Lengde: 435 – 442 cm

Bredde: 168 – 169 cm

Høyde: 145 cm

Akselavstand: 247 cm

Sporvidde framme/bak: 139/140 cm

 

 

Årsmodeller:

 

1969:

De første bilene blir levert til kundene høsten 1968.

1970:

Sikkerhetsbelter bak, klokke og sigarettenner blir standard. I løpet av våren 1970 introduseres firedørsvarianten, samt 99E med innsprøytningsmotor og automatgir.

1971:

Større 1,85-litersmotor på volummodellen, 1,7l motoren leveres fortsatt på innstegsmodellen. Forbedret bremseservo og ventilasjonssysytem. Luftinntak under grillen, større sidespeil og nytt instrumentpanel.

1972:

Økt motoreffekt. Kraftigere fjæring, nye blinklys/parkeringslys, nye støtabsorberende støtfangere, nye felger, el.oppvarmet førerstol. I januar introduseres den sportsligere varianten 99 EMS, med den nye, svenskkonstruerte tolitersmotoren. Stivere fjæring, lettmetallfelger, grill i svart plast, lærratt og turteller. 1972 modell EMS selges bare i lakkert kobber metallic.

1973:

Volummodellen kalles nå 99L og har den svenske tolitersmotoren, halogenpærer i hovedlyktene, nye hjulkapsler og grill i sorrt plast.

1974:

Kraftigere støtfangere, mer behaglige stoler med integrert hodestøtte. Nytt ratt, rullebelter, forbedret varme og defroster, forbedret rustbeskyttelse. EMS får en mer elegant innredning med blant annet midtarmlene bak. I januar introduseres combi-coupén.

1975: 

Økt motoreffekt. Kraftigere bremser, ny grill. I februar introduseres den doble forgassermotoren kun til combi-coupén i begynnelsen.

1976:

Volummodellen kalles nå 99GL. Bredere felger, el.oppvarmet bakrute. EMS får stivere fjæring, mer direkte styring, lavprofildekk, frontspoiler. Nye svenske utslippskrav innføres i løpet av modellåret. I løpet av våren introduseres combi-coupén i femdørsutgave, samt i luksusvarianten 99 GLE, med innsprøytingsmotor, automatgir, servostyring, lettmetallfelger, tonede vindusruter, elbakspeil, intervallfunksjon på vindusviskerne, tåkelys, mer elegant innredning med blant annrt midtarmlene bak, samt ekstra dekorramme i gull i grillen.

1977:

Større blinklys/parkeringslys med sidebaklys, større baklykter på sedanen, ny dekor på støtfangerne, og nytt ratt.

1978:

Varsellys, ny girspak. EMS og GLE levers nå med combi-coupé karosseri. Den store nyheten er turbo, lettmetallfelger, takluke, spoiler framme og bak, mer påkostet innredning med blant annet en turbomåler oppe til venstre på instrumentpanelet. 1978-modell Turbo selges kun som 3-dørs combi-coupé. GLE selges kun som 5-dørs combi coupé. Siste produksjonsår for 99GLE.

1979:

Etter introduksjon av Saab 900 droppes blant annet combi-coupé-karosseriet og innsprøytningsmotoren. Turboen selges nå med todørsvarianten. Siste år for EMS.

1980:

5 trinns girkasse som tilvalg, nye støtfangere, sidelistene flyttes ned på sidene, nye stoler med justerbare nakkestøtter. Siste året med turbomotor.

1981:

Modifisert frampart, ratt fra SAAB 900, mer behaglig baksete, nye rullebelter. 99GLi produseres kun dette året. Innsprøytningsmotor på 118 hk og sidespeil med varme.

1982:

Sidespeil blir justerbare innenfra, nye sidelister, nye felger, dekorrammen i grillen fra EMS/GLE blir standard.

1983:

Den nye H-motoren fra SAAB 900 innføres, ny grill, bredere felger, tåkebaklys, ny gulvkonsoll, turteller med økonomimakering på 5-girsmodellen, ny bredere dekorlist på støtfangerne. Kun enkel forgassermotor tilgjengelig.

1984:

Setene senkes for bedre takhøyde. Som 1985-modell erstattes SAAB 99 av SAAB 90.

 

 Totalt ble det produsert 588 643 SAAB 99.

 

Modellbetegnelser:

E:

Introdusert 1970 (tilgjengelig på bestilling, ikke fra butikk). Opprinnelig bare tilgjengelig i to-dørs versjon. 99E hadde 1750 Triumph motor med Bosch Type-L Jetronic innsprøytning i stedet for de vanlige Zenith-Stromberg-forgasserne, noe som ga 87 hestekrefter, i motsetning til 81 hk som var i forgassermotoren. Drivstofforbruket var 7,8 l / 100 km ved 105-110 km/t

EMS:

En sportsligere modell introdusert i 1972, opprinnelig bare tilgjengelig to-dørs versjon, tilgjengelig som tredørs kombikupé fra 1974 (1978 i USA). Den hadde en stivere fjæring og ble solgt i gult eller kobber korall metallic lakk i '73, Sterling sølv eller Sunset oransje i '74, sort eller Sterling sølv i '75 og '76. Sort, Sterling sølv, eller Cardinal rødt i ' 77, og Sterling sølv eller Cardinal rødt i '78. EMS ble utstyrt med Saabs egen 1985cc motor med elektronisk innsprøytning allerede i 1972 (et år før standardmodellen), noe som ga 110 HK  og en toppfart på 170 km/t. Modellen hadde også mer sportslig interiør, fotballfelger, teppe i bagasjerom, samt spoiler enkelte modellår. Modellen hadde en svart grill fra 1972, noe som først kom på øvrige modeller året etterpå.

SSE:

Solgtes i USA for å tilfredsstille etterspørselen da EMS ennå ikke var tilgjengelig der. SSE hadde svart eller brunlig valnøtt vinyltak, Borg Warner automatgir og en 1,85 L Triumph motor.

X7:

Den enkleste og billigste modell, kun solgt i Norge, Sverige og Danmark i 1973 og 1974. Utstyrsnivået var som på 99L, bortsett fra at den hadde støtfangere i krom og samme seter som Saab 95/96, men uten varme, den ikke hadde klokke, sigarettenner, kromlister rundt vinduene, hanskerom, el-bakrute, radio eller lykteviskere. I stedet for varmluft på bakruta hadde den varmetråder. Motoren var en Triumph-motor på 1,8 liter.

L:

En budsjettmodell introdusert i 1973 som kun ble levert som todørs sedan. Opprinnelig levert med 1,85 l Triumph-motor, alle andre modeller bortsett fra X7 var utstyrt med 2-liters B-motoren fra Saab. Fra 1975 ble også 99L levert med 2.0 l B-motor.

GL:

Grand Luxe.

GLE:

Grand Luxe Elegant/Extra ble introdusert i 1976. Toppmodellen som var utstyrt med bensininnsprøytning, servostyring og automatgir.

GLS:

Grand Luxe Super. Det var den samme som en GL, men med to forgassere i stedet for én. Den hadde 110 HK sammenlignet med 100 HK på GL.

Turbo:

Introdusert i slutten av 1977. Den mest motorsterke og sportslige modellen med 2.0 l B-motor med turbo og innsprøytning. Effekt 145 hk, toppfart 197 km/t. 1978-modellen var kun tilgjengelig som kombikupé, mens 1979- og 1980-modellene kun ble levert som sedan.

Turbo S:

Spesialmodell av Turbo-utgaven med vanninnsprøytning, kun produsert i 1978 i litt over 100 eksemplarer i kardinalrød farge.

Finlandia:

Svært sjelden limousinversjon av Saab 99 GLE kombikupé med en 25 centimeter lengre akselavstand ble introdusert i 1977 av Valmet i Nystad, Finland og ble kalt "Finlandia". Den ble bare solgt i Finland. Det første modellåret hadde en kort forlengelse mellom frem- og bakdører. I 1978 var akselavstanden 20 centimeter lengre enn på standardmodellen og alle dører ble strukket med 10 cm. To sene 99 Finlandia ble utstyrt med turboladede motorer på fabrikken.

Petro:

Produsert 1979-1981 på Valmet i Nystad, Finland og bare solgt i Finland. Designet for å kjøre på enten bensin eller parafin.

 

 

Bilsport:

Saab 99 ble Saabs siste rallybil, først som EMS og senere som Turbo. Stig Blomqvist vant Rally Sverige i 1977 med en 99 EMS og i 1979 med en 99 Turbo. I 1980 kom Blomqvist også på andreplass i Rally Sverige med en turbo. Til tross for gode resultater valgte Saab å trekke seg fra rally i 1980, med den begrunnelse at deres produksjonsbaserte biler ikke lenger kunne konkurrere mot sportsbiler som Lancia Stratos. Til tross for nedleggelsen av Saabs fabrikkteam, deltok Per Eklund i Rally Sverige i 1982 med en privat 99 Turbo sponset av Clarion, og kom på fjerdeplass.

Saab 99 er den dag i dag fortsatt svært populær i bilcross, bl.a. på grunn av lave priser, solid karosseri og motor med høyt potensial for trimming, bredden på bilen gjør det vanskelig å velte. Bilen har også vært populær i rallycross.